söndag 8 september 2024

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Åsa Karlsson och jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Min klasslärare Min klasslärare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag var särskilt inspirerad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s ena roman som heter: "Nice Work": Den ena huvudpersonen i " Nice Work" är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose som är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte. 

Jag hade bestämt att framföra detta specialarbete tillsammans med mina 3 bästa tjejkompsiar i min klass. Dom hette: Moa Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson, även hon 16 år gammal. Men då vi senast försökte  framföra vårt specialarbete som vi hade jobbat med så blev vi plötsligt avbrutna av en tjej i moderna kläder som hoppade fram bakom oss och framförde sin syn på Netflix- serien: " The Playlist" som handlar i det öfrsta avsnittet om grundaren av Spotify,, ( Daniel Eks) framgångssaga. Med manus skrivet av: Christian SPurrier. 

Idag skulle vi försöka oss att på nytt framföra vårt specialarbete. Den här gången var det Moa Adamssons tur. Hon skulle prata om en sspexgrupp  i Uppsala som hette Nonsens spexensemble och som tillhör Norrlands nation i Uppsala.

Så då sade vår klasslärare:
" Då så Moa": " Idag är det din tur att framför din del av ert specialarbete som ni har jobbat med".
Moa Adamsson sa:
" Ja jag tänkte prata om en spexensemble på en nation i Uppsala som.. " Längre hann hon inte förrän en tjej i moderna kläder dök upp bakom henne och avbröt hennes framförande. Tjejen sade:
" Jo det är så att jag funderar på att börja plugga vid Uppsala unviersitet då jag har tagit studenten": " Jag vill läsa engelska liksom min äldre kompis som heter Ylva Pettersson har gjort ett tag nu": Jag hörde av Ylva Pettersson om en jättebra spexensemble vid en av nationerna vid Uppsala universitet som heter Nonsens spexensemble": " Jag såg ett inspelat spex som dom gjorde år 2021 som hette: " Hemligheternas spex" och som handlade om Harry Potter som ju är skriven av den engelska författarinnan: J. K. ROwling": 

" Jag kan visa er hur ni ska få fram den inspelningen som finns på Youtube om jag får visa er det på era mobiler":

Klassen gav henne sina mobiler. Då dom hade fått fram inspelningen av spexet på sina Youtube kanaler så blev det olötsligt mörkt i klassrummet. Då lyset gick på igen så var tjejen spårlöst försvunnen.

Här nedan följer mitt spextips från Ylva Petterssons blogg": ( Författarens anmäkrning: Det är min egen recension jag har använt till detta tips.)

 
För alla spexälskare vill jag varmt rekommendera Norrlands nations spexensemble Nonsens film: " Hemligheternas spex" en film baserad på böckerna om Harry Potter" av den engelska författaren: J. K: Rowling!

Ett fartfyllt härligt svängande spex med massor av härliga musikinslag är vad den spexiga filmen: "Hemligheternas spex" framffört av Nornsens spexensemble i uppsala har att erbjuda sina tittare! 

Med mycket sång och musik, där den elake och onde trollkarlen: Lord Voldemort har döpt om sig till: " LOrd Dolvemort för att inte bli igenkänd så att han kan ta över Hogwarts som har enligt skolinspektionen som säger att Hogwarts har sämre  resultat på proven än på de senaste 800 åren. Och Lucius Malfoy är kär i Hermoine och vill plugga tillsammans med henne, för  som hon som spelar Lucius Malfoy, Harry Potters ärkefiende på Hogwarts, sjunger: " Man är bättre när man är två", citat från Nonsens storspex: " Hemligheternas kammare" från år 2019- 2021. 

Men händelseutviecklingen blir att Hermoine får tag i författaren till spexets bok där hon beskriver allt  mystiskt som äger rum på Hogwarts skola för häxkraft och trolldom och hon inser att det är Draco Malfoy som är den som ligger bakom att alla har blivit dumma i huvudet. Hon har just avslöjat Draco Malfoy när det oväntade inser, Draco Malfoy som älskar Hermoine förtrollar även henne så att hon blir dum i huvudet liksom de övriga eleverna på Hogwarts! Nu är goda råd dyra. Ska Draco Malfoy få hjälp av spöket han träffar på toaletten? Som själv dog då han önskade sig makt och evigt liv då han levde!  Detta återstår att se. Jag har ännu inte sett fortsättningen på detta rafflande spex.

Nu har jag sett detta rafflande spex till dess slut och jag kan bara säga att jag är totalt imponerad av den rafflande upplösningen: Professor Dumbledore dödas av Lord Voldemmort som om jag har förstått det hela rätt i detta spex var en nerd. Spexets författare spelar Gud och utplånar Dolores Unbridge som inte längre vill i detta spex åtminostne vara trolldomsminsiter längre. Alla Hogwarts karaktärerna slungas ut i vår verkliga värld och det hela avslutas med en mäktig dans där Dumbldedore kommer tillbaka men om jag förstod det rätt inte längre som Professor Dumbledore utan som någon annan. 

Ett spex är för den oinvigde en föreställning oftast grundad på historiska händelser och gärna på rim. I detta fallet är det dock Harry Potter som är huvudtemat i detta spex. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna spexiga fartfyllda film: " Hemligheternas spex"! Den finns i skrivande stund, i april 220429 att se på Youtube! 

När vi hade läst Ylva Petterssons blogginlägg och sett inspelningen av spexet sade våran klasslärare, Mia Svensson:
" Då så Moa": " Tack för idag": " Då blir det din tur Anna att presentera ditt ena bidrag till ert specialarbete imorgon": 
Moa Adamsson säger upprört:
" Men det är väl inte mitt fel att:::"!
Mia Svensson sade bara lugnt:
" Tack ska ni ha för idag" " Vi ses imorgon"!

Varpå Moa, Anna, Helena,och resten av klassen och jag själv lämnade klassrummet för den dagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar