söndag 30 juni 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skivet av: Marika Frykholm

 Ett klassrum på Mellanhöjdsskolans gymnasium. Fyrar tjejer, alla 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. Det är Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson även hon 16 år gammal. Och deras klassläare, Mia Svensson.

Mia Svensson, ( klasslärare)
" Då så Åsa, deg är din tur att börja presentationen av ert specialarbete": " Jag har förstått det som så att du ska prata om " Pride and Prejudice, eller: " Stolthet och fördom" som romanen heter översatt till svenska, av Jane Austen. " Jag hoppas att du inte har haft några läskiga drömmar inatt"?

Åsa Karlsson iklädd en 1800 tals balklänning:
" Jag heter inte Åsa". " Mitt namn är Miss Elisabeth Bennet": " Jag ska vara med på  Mr. Bingly`s bal på Netherfield". " Mr. BIngley är väldigt förälskad i min storasyster, Miss Jane Bennet".
Mia Svensson ser bekymrad ut. Hon säger:
" Men lilla vän så du ser ut": " Vi får skicka dig till skolpsykologen". " Då så, då kanske du Moa vill ta över och berätta för oss nästa lektion om något som du har förberett"?

Moa Adamsson:
" Absolut",:  Det ska jag gärna göra". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar