torsdag 1 augusti 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skrivet av: Marika Frykholm

 Ett klassrum på Mellanhöjdsskolans gymnasium. Fyra tjejer som alla är 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. De fyra tjejerna heter: Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson, även hon 16 år gammal. Deras klasslärare Mia Svensson. Och resten av klassen.

Mia Svensson, ( klasslärare):
" Då så tjejer": " Idag ska vi få lyssna till dig Åsa": " Vad har du förberett"?
Åsa Karlsson, ( elev):
" Jo jag tänkte prata om den korta Netflix- serien: "The Playlist" som handlar om Spotify". " Den.." Längre hinner hon intte förrän en tjej i moderna kläder kommer framhoppande bakifrån de fyra tjejerna och säger:
" Jo; " The Playlist" av manusförfattaren Christian Spurrier, handlar om Spotify och dess grundare, Daniel Ek och hans framgångssaga". " Men varje avsnitt är tillägnat någon av medgrundarna av Spotify". " Utom det sista avsnittet som är tillägnat den fiktiva sångerskan och artisten, " Bobbi Thomasson". 

Plötsligt blir hela salongen svart. När ljuset tänds igen är tjejen borta.

Mia Svensson säger, ( upprört):
" Nej nu har jag fått nog" " Den här charaden måste upphöra" ! " SU Åsa ska få börja i Mellanhöjdsskolans g särskoleklass"!
Åsa Karlsson, ( upprört):
" Men varför det"?" Jag har ju mina vänner här"! " Jag vill gå det här programmet"!" Jag.."
Mia Svensson:
" Du har tur Åsa": " Det är jag som  även är lärare i särskoleklassen": " Nu följer du med mig"!
Exit Mia Svensson och Åsa Karlsson. De fyra tjejerna och resten av klassen blir kvar i klassrummet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar