fredag 5 juli 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skrivet av: Marika Frykholm

 Ett klassrum på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm Fyra tjejer som alla är 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. Det ska bland annat handla om populärlitteratur eftersom de har en äldre kompis som har läst en sommarkurs vid Uppsala universitet med den inriktningen. De fyra tjejerna är: Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson, även hon 16 år gammal. Deras klasslärare Mia Karlsson. Samt den övriga klassen. Och så förekommer det ytterligare en tjej som dykter upp någonstans ifrån. Men ingen kan riktigt placera henne eller vad eller vem hon är eller vad hon har där att göra.

Mia Svensson, ( klasslärare):
" Då så Moa". " Då hoppas jag att vi idag kan få lyssna till vad du har att säga". " jag har förstått det som så att du ska framföra din recension av Netflix- serien: " The Play list" som bland annat handlar om grundaren av SPotifys, Eaniel Ek och hans framgångssaga.

Tjejen som har intagit Moa Adamssons plats blad de övriga tjejerna är iförd 2000- tals kläder reser sig runt och börjar hoppa runt omkring i klassrummet tjoandes:
" Jag vill jobba på SPoitfy" " Jag vill jobba på Sportify".
Mia Svensson reser sig sammanbitet. Hon säger:
" Då så". " Jag ska gå ut och se om jag kan hitta Moa".
Utanförklassrummet står Moa Adamsson och läser igenom några pappere.
MIa Svensson::
" Vet du möjligen Moa vem flickan är som hoppar omkring inne i klassummet"?
Moa Adamsson:
" Nej jag glömde av tiden. " Ursäkta". " jag är klar att redovisa nu.

Mia Svensson:
"Då går vi tillbaka in i klassrummet. " Kom gärna med här".
Inne i klassrummet är bara resten av klassrummet kvar i sina bänkar samt de 3 stycken tjejerna längst fram i klassrummet.

MIa Svensson:
" Vet ni möjligen vart den tjejen har tagit vägen som var här nyss"?

Helena Svensson:
" Nej hon bara försvann". " Gick upp i rök". " Men vi kollade alla ner i våra datorer just då för att förbereda oss".

Mia Svensson:
" Tack. " Det räcker för idag". " Då ses vi imorgon": "Utan konstiga drömmar och mystiska personer". 
Exit klassen och de 3 tjejerna som har intagit platsen längst fram i klassrummet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar