onsdag 24 juli 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skrivet av: Marika Frykholm

  Ett klassrum på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Fyra tjejer som alla är 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. De fyra tjejerna heter: Åsa Karlsson, Mo Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson, även hon 16 år gammal. Deras klasslärare Mia Svensson. Och en tjej som kommer uppdykande ingenstans ifrån som oavbrutet avbryter deras framföranden. Och resten av klassen.

Mia Svensson,  klasslärare):
" Då så Helena". " Då ska vi får lyssna till din presentation": 
Helena Svensson, (elev):
" Jag har tänkt framföra en presentation av en Netflix film som heter: " The Playlist" som en kille som heter Christian SPurrier har skrivit manus till, och en annan kille som heter: Per- Olav Sörensen, ( ursäkta författarens anmäkrning för att jag inte kan stava det danska ö:et på min dator ber så hemskt mycket om  ursäkt för detta)
Helena Svensson:
2 Den filmen handlar om"..."
Längre hinner hon itne förrän en tjej i moderna kläder kommer uppdykandes bakom henne. Hon säger:"
 THe Playlist" där manuset är skrivet av Christian Spurreir i regi av: Per- Olav Sörensen,( ursäkta författarens anmäkrning för min fadäs att inte kunna stava det danska ö:et i Sörensen), " handlar om Spoitfy och dess grundare, Daniel Eks framgångssaga": " Det första avsnittet som jag just har set heter: " The Vision" som handlar om hur grundaren Daniel Ek kommer på själva idèn till SPotify och hur han försöker få  Martin Lorenzen intresserad av att bli medgrundare till Spotify och hur det hela startade".

Plötsligt blir det svart i salongen. När ljuset tänds är tjejen försvunnen.

Mia Svensson:
" Det här var underligt": Mia Svensson går med bestämda steg ut ur klassrummet. Det är ingen där. Mia Svensson återvänder in i klassrummet.
Mia Svensson:"
Då så Helena", " då tackar vi dig för din presentation": "Men imorgon tänker jag att det är Åsas tur att ta över":

Helena Svensson, ( upprört):
" Men det är väl inte mitt fel att:::"!
Mia Svensson:n, ( klasslärare9:
" DÅ så tack ska ni ha  för idag"! " Vi ses imorgon"!
Exit de fyra tjejerna och resten av klassen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar