måndag 8 juli 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skrivet av: Marika Frykholm

 Ett klassrum på Melllanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Fyra tjejjer, alla 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. De heter: Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson och Helena Svensson,  även hon 16 år gammal. Deras klasslärare MIa Svensson. Samt en tjej som dyker upp från ingenstans ifrån. Och de övriga klasskamraterna som lyssnar till deras framförande. 

Mia Svensson, ( klasslärare):
" Då så Åsa". " då är det din tur igen". " Jag har förstått det som så att du ska framföra det du har kommit fram till om en engelsk 1800- tals roman som heter: " Agnes Grey" som är skriven av Anne Bronte, systern till den välkända Charlotte Bronte som skrev romanen: " Jane Eyre"

Innan Åsa Karlsson har hunnit börja hoppar en tjej fram bakom dom som är iklädd i 1800- tals kläder och säger:

" Hej"! Jag heter Agnes Grey". " jag är guvernant åt två systrar i 16- års åldern i ett stort hus i England på 1800- talet".  Jag är kär i en präst som heter Mr. Weston": " Men han vet inte att jag är kär i honom": " Systrarna tycker att han är jättetråkig för han är varken snygg eller rik": 

Tjejen försvinner plötsligt spårlöst. Ett mummel utbryter i klassrummet. 
Mia Svensson:
" Tystnad om jag får be"" " Jag ska gå ut och se vart hon har tagit vägen": 
Mia Svensson öppnar klassrumsdörren. Men ingen är där. 

MIa Svensson:"
 Då så tack ska ni ha för idag": " Du Moa kan fortsätta med framförandet om Agnes Grey imorgon": 
Exit klassen och de fyra tjejerna, Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson och Helena Svensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar