fredag 5 juli 2024

Åsas specialarbete/ Ett manus skrivet av: Marika Frykholm

Ett klassrum på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Fyra tjejer alla 16 år gamla ska framföra ett specialarbete som de har jobbat med. De fyra tjejerna är: Åsa Karlsson, Moa Adamsson, Anna Johansson och Helena Svensson, även hon 16 år gammal. Och deras klasslärare, Mia Svensson. Samt en objuden gästande tjej som ingen vet vem hon är eller varifrån hon kommer.

Mia Svensson, ( klasslärare):
" Då så Åsa". " Är du beredd nu"? Inga fler konstiga drömmar"?
Tjejen som Mia Svensson tror är Åsa Karlsson säger:
" Jag heter Ann från filmen " Persuaision" som har samma titel som Jane Austen`s roman med samma titel".  " Jag ska träffa kapten Wntworth som  jag var ohygliggt förälskad i men blev övertalad av min familjs goda vän att inte gifta mig med för 8 år sedan för han var för fattig för att satsa". " Jag lever på 1800- talet i England".
Mia Svensson, ( klasslärare säger bestämt):
" Nej vet du vad Åsa". " Nu får vi allt reda ut det här". "Vem är du och vart kommer du från?  " Och vart är Åsa någonstans"? 
Mia Svensson reser sig och går med bestämda steg ut ur klassummet. Utanför klassurmsdörren står Åsa Karlsson och läser i några papper.
" Men där är du ju"! Utbrister Mia Svensson. " Men vem är då flickan i 1800- tals kläder"? 
Åsa Karlsson ruskar på huvudet. Hon säger:
" Jag glömde av tiden". "Igen":Ursäkta": " Men kom så går vi in i klassrummet och ser efter.
Inne i klassrummet sitter bara Moa Adamsson, Anna Johansson och Helena Svensson. 
Mia Svensson frågar:
" Vart är den fjärden tjejen"? " Hon i 1800- tals kläder"?
Moa Adamsson säger:
" Hon bara försvann".
Mia svensson säger::
" Nej nu måste vi reda ut det här": " Jag ska fundera tills imorgon hur det här kan ha gått till": " Vi ses i morgon": " Tack ska ni ha för idag". 
Exit Moa Adamsson, Anna Johansson, och Helena Svensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar