söndag 3 juli 2022

Moas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare MIa Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag hade blivit inspirerad av en engelsk 1900- tals författare som heter David Lodge. David Lodge har skrivit en roman som heter: "Nice Work". Huvudpersonen i " Nice Work" är en tjej som heter dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur. Med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel: Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte, Emily, och Anne Bronte.


Nu hade det blivit dags att flika in lite historia. 

Jag hade hittat en mycket spännande historisk berättlse från kung Gustav 3:es tid. Om en ung flicka som tjänstgjorde som piga i Stockholms skälrgård. Hon hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter var 19 år gammal och drömde om att bli på det kungliga slottet i Stockholm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar