tisdag 8 november 2022

Moas specialarbete/ En rencsion skriven av: Marika Frykholm

  Jag heter Moa Adamsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnanasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Karlsson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbte. Jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag var insprierad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s roman " Nice Work". En av huvudpersonerna i " Nice Work" är en tjej som heter dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte, och Anne Bronte.

Jag hade lyssnat på halva inspleningen av den engelska ljudboken: " A room of one`s own" . Författarinnan heter: Virginia Woolf. 

Här nedan är min recension av denna ljdubok: " A room of one`s own" av: Virginia Woolf.

Jag har lyssnat om delar av ljudboken:" A room of onès own"= " Ett eget rum" på svenska, av den världsberömda Amerikanska författarinnan: Virginia Woolf.

I boken: " A room of onès own"= Ett eget rum" på svenska, av: Virginia Woolf beskriver Virginia Woolf sin tids kvinnors svårigheter att kunna mäta sig på männens område. Bland annat fick man inte gå in på offentliga bibliotek utan sällskap av en man, eller ett i förväg skrivet introduktionsbrev. 

Virginia Woolf tar även upp de världsberömda kvinnliga engelska författarinnorna: Charlotte, Emily, och Anne Bronte". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar