tisdag 27 december 2022

Åsas novell/ En novell skriven av: Marka Frykholm

 Jag heter Åsa Bertilsson. Jag är 16 år gammal. Jag går på det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Karlsson hade givit oss i uppgift att skriva  en nvoell om våra resor runtom i Stockholm eller varthelst vi tänktes vilja resa någonstans. 

Jag hade bestämt mig för att skriva om en historia jag hade hittat på några biblitoek i Stockholm. Den handlade om en piga på 1700 - talet som hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter var 16 år gammal lliksom jag. Så långt som jag hade läst kom hon från Stockholms skärgård och ville ta sig in till kung Gustav den 3:es slott för att tjäna so piga där. Nu befann hon sig på en båt från det som i våra dagar går från Ropsten till Nybrokajen. Hon hade preics anlänt till Nybrokajen i Stockholm och hade där tagit in på ett värdshus för att bo där över natten. Och hon hade ätit en god middag där.

Jag väntade med spänning på hur det skulle fortsätta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar