söndag 28 maj 2023

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

Jag heter Åsa Svensson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Bruksholmsgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassläare Mia Karlsson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina två favroitämnen som var litteratur och historia. Jag hade hört genom min klasskompis Moa Adamsson som skrev sitt eget specialarbete om samma ämnen som jag att hon hade hittat en mycket intressant historia på biblitoeken i Stockholm om en piga på 1800- talet som hette Karin Morsdotter som kom från skärgården i Stockholm och som ville ta sig in till det kungliga slottet och där tjäna som piga vid kung Gustav den 3:eshov. Jag hade bestämt mig för att följa Karin Morsdotters resroute. 

Nu hade jag förstått det som att hon hade tagit sig från den plats vi idag har Ropsten till där Nybrokajen i Stockholm är beläget i våra dagar och där tagit in på ett värdshus för att äta en god middag och sova över där. Jag hade bestämt mig för att göra samma resa som Karin Morsdotter. Därför tog jag den ena Ropsten båten med sl-kortet för att åka samma route som Karin Morsdotter hade gjort.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar