fredag 4 mars 2022

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

 J


Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal och går i 1:an  på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Mia Svensson, hade givit oss i uppgift att skriva ett spcialarbete. jag hade valt att skriva om litteratur och historia. Mina två favoritämnen. Jag var särskilt inspirerad av en engelsk roman som heter: " Nice Work", av en engelsk 1900- tals författare som heter: David Lodge. I romanen: " Nice Work" har den ena huvudpersonen, dr. Robyn Penrose ( som är en tjej)  skrivit en doktorsavhandling om den engelska industriromanen om till exempel så pass världsberömda författare som dom engelska 1800- tals systrarna, de 3 systrarna Bronte och deras verk: Charlotte, Emily, och Anne Bronte. Och så som till exempel:den engelska 1800- tals författaren Charles Dickens och hans verk. 

Jag hade just hittat en filmatiserad version av den engelska romanen: " Nice Work", av: David Ldoge. Jag hade just tittat på nästan hela episode 4 på Youtube. I avsnitt 4 av: den filmatiserade versionen av: " Nice Work" så träffar den kvinnliga doktoranden, rdr. Robyn Penrose den Amerikansk professorn: Mr. Morris Zapp  som är professor i engelsk litteratur i en Amerikansk stad som ska heta: Euphoria i romanen och i den filmatiseade versioinen. Professor Morris Zapp träffar dr. Robyn Penrose på en tillställning hemma hos dr. Robyn Penrose`s chef, Mr. Philip Swallow och hans fru Hilary Swallow,Mrs. Hillary Swallow hade en gång på - 60 talet en " fling" med Professor Morris Zapp då hennes man,  Mr. Philip Swallow och Professor Morris Zappp hade ett utbyte av varandras tjänster. Detta ledde till att på 1860- talet så åkte Mr. Philip Swallow till staden" Eupophoria i Amerika, där Professor Morris Zapp undervisade i engelsk litteratur, och Professor Morris Zapp kom till den fiktiva universitetsstaden Rummidge som ska ligga inärhetan där staden Birmingham ligger i den verkliga världen. 

Men " Nice Work" av: David Lodge handlar även eller mest egentligen om ett utbyte mellan universitetsvärlden som dr. Robyn Penrose representerar och den industriella världen som mr. Vic Wilcox, chef för fabriken Pringle`s representerar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar