fredag 3 juni 2022

Moas specialarbete/ En novell skrvien av: Marika Frykholm

Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal. Jag går 1:a året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassläare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade bestämt mig för att skriva om mina favoritämnen: Litteratur och historia. Jag hade blivit inspirerad av en engelsk 1900- tals författare som heter: David Lodge. David Lodge har skrivit en roman som heter: " Nice Work": Huvudpersonen i " Nice Work" är en tjej som heter dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel: Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte: Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte. 

Nu hade det blivit dags att blanda in ämnet historia igen kände jag. Jag had e nästan gått ifrån berättlsen om pigan som levde på Gustav den 3: es tid. Som hette: Karin Morsdotter. Men först ville jag skriva om den svenska tv- serien: " Drottningarna". Med start med del 1: Drottningarna- del 1- " Drottningen från gatan". Som handlade om Karin Månsdotter som var föräldralös som blev drottning av Sverige och som var gift med kung Erik den 14:e. 



Jag hade sett om en svensk dramaserie som heter: " Drottningarnas historia" som handlar om de svenska drottningarnas historia. Mycket lär vara sagt om denna dramaseries historiska korrekthet. Men sant är att det är en mycket intressant och spännande serie. 

Jag började med att se om  början av: Avsnitt det, det som bhandlar Karin Månsdoter. Flickan som enligt programmet kom från gatan och blev Sveriges drottning i 97 dagar i och med giftermålet med kung Erik den 14:e. 

Enligt detta program så blev Karin Månsdotter upptäckt av kung Erik den 14:e då hon arbetade på en krog"; tillsammans med några andra flickor" som en dam som är programledare säger. Denna krog ägdes av mannen: Gert Cantor. " Gert Cantor", enligt den manlige programledaren, " var sin tids nattklubbskung i Stockholm och då det var fest på det kungliga slottet tog han antagligen med sig några av sina vackraste servitriser, däribland Karin Månsdotter som då kungen får se Karin Månsdotter som då bara är 14 år dansa blir helt betagen i henne och skickar då ett smycket till Gert Cantors hustru som betalning för Karin Månsdotter". Den manlige programledaren kallar denna gåva för: trafficking" för efter detta har Karin Månsdotter enligt honom ingen möjlighet att säga nej till kungen". 

Jag för min personliga del fängslas av denna otroliga Askunge saga. Att den bygger på verkliga, historiska händelser tycker jag i mina ögon inte gör den sämre. 

Säga vad man vill om seriens historiska korrekthet men jag vill ändå varmt rekommendera alla att se denna svenska dramaserie: " Drottningarnas historia", eller om den bara heter: " Drottningarna"! I skrivande stund finns den i januari 2022 att se på svt. play. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar