söndag 5 juni 2022

Moas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson och jag går på det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade bestämt mig för att skriva om mina två favoritämnen: Litteratur och historia. Jag hade blivit inspirerad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s roman: " Nice Work". Huvudpersonen i " Nice Work" är en tjej som heter: Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur. Med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda engelska författare så som till exempel: Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte: Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte.

Nu var det dags att flika in lite historia i mitt specialarbete tänkte jag. Jag hade börjat se den svenska tv- serien: " Drottningarna". 

Och nu hade jag börjat titta på den andra delen i den serien: Om  drottning Kristina av Sverige. Hon som abdikerade för att bli katolik och som flyttade till Rom och som enligt programledaren, " frivilligt sa av sig kronan", " men i och med detta så var hon även utesluten från all svensk politik", detta enligt programledaren. Om denna serie har sagts mycket. Men jag tycker att huvudsaken är att man får lära sig en massa historia genom att se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar