fredag 24 november 2023

Åsas specialarbte/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Mellanhöjdsskolan i Stockholm. Vår klasslärare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag var liksom min klasskamrat Moa Adamsdotter speciellt inspiererad av den engelske 190- tals författaren David Lodge`s roman: " Nice Work": En av huvudpersoernna i " Nice Work" är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är oktordand  emgeös litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. MEd världsberömda engelska 1800- tals förattare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte.

Jag hade valt att skriva en litterär berättlse som jag hade hittat på biblitoeken i Stockholm. Den handlade om en tjej som hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter var 16 år gamma och levde på 170- talet under Gustav den 3:es tid. Hon tjäande som piga ute i skärgården. Nu var hon hennes dröm att bli piga på det kungliga slottet i Stockholm. Så för tillfället var hon på väg till Stockholm med en båt från Stockholms skärgård där hon hitills hade tjänat som piga. Hon kom framt ill den plats där Nybrokajen ligger idag. Där klev ho av båten och gick tilll det närmaste vädshuset där hon tänkte äta en dog middag och sova över. 

Jag väntade spänt på att jag skulle hitta fortsättningen på denna mycket intressanta historia. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar