fredag 22 december 2023

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal. J ag går det första året på dramaprogrammet på Mellanhöjdsskolans gymnasium  på söder i Stockholm. Vår klassläare, MIa Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag var liksom min klasskompjioS Moa Adamsson inspirerad av den englekse 1900- tals författaren David Lodge`s roman: " Nice Work". En av huvudpersoernna i Nice Work är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriomanen. Med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och ANne Bronte.


Jag älskar historia och hade valt en historiks inriktning på mitt specialarbete. Jag hade hittat en historia på biblitoeken i Stockholm om en piga från 1700 talet som hette Karin Morsdodtter. Karin Morsdotter bodde ute i Stockholms skärgård och ville tjäna som piga på Gustav den 3:es hov. Det senaste jag hade läst om henne var att hon var på väg med en gåt från där dagens Nybrokajen ut mot Lidinogö och tillbaka igen till Nybrokajen där hon tänkte inta på ett värdshus över natten och där inta en god middag. Jag väntade med spänning på att få läsa fortsättning om Karin Morsdotters äventyr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar