torsdag 18 januari 2024

Att vara statist/ En redogörelse skriven av: Marika Frykholm

 SÅ var det äntligen dags. Dags för en första informationsträff med vår teaterensemble. VI kommer att vara många skådespelare och lika många med mindre roller. Jag kommer här att kalla mig själv för statist vilket kanske är en felaktig benämning i sammanhanget men det är vad jag tänker kalla min insats i det hela.

Premiären är i höst. Och vi kommer att spela en ganska känd historia. Jag tycker att det ska bli mycket intressant och roligt och ser fram emot att vara med igen. På grund av pandemin var det ett tag sedan sist vi sågs. Men nu känn det jättekul att vara igång igen. Jag kommer här att redogöra för hur det fortsatta arbetet med föreställningen kommer att gå till. På grund av att jag inte vill lämna ut någon kommer jag inte att skriva namn eller plats på vår teater. Men jag ttycker att det är så oerhört kul att vara med och spela teater att jag härmed vill sprida denna mycket givande roll man får av att vara med i en sådan här fantastisk teaterensemble som jag känner på mig att det kommer att bli och vill tipsa andra som kanske inte känner till begreppet amatörteater vilket jag inte heller gjorde för 20 år sedan då jag först börjae spela amatörteater. Även om jag vet att den benmämningen sticker folk lite i ögonen. Ok. Det är professionell teater men jag är inte själv utbildad skådespelare. Jag går på en arbetsinriktad daglig verksamhet och hjälper till vardags tilll i köket på en Reggio Emilia inspirerad förskola. VIlket jag verkligen älskar att göra. Men det var inte mitt jobb jag här tänkte berätta om utan min erfarenhet av att spela teater i en större teaterensmble. 

I vår teatereensemble är alla lika välkomna. Ung som gammal. Erfaren såväl som oerfaren. Jag tycker att det är ett härligt sätt att tillbringa sin fritid på. Mera nytt nästa gång vi ses om hur det fortsatta teaterarbetet fortskrider. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar