onsdag 14 februari 2024

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykhol

 Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal och går det första året på dramaprogrammet på  Mellanhödjsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Vår klasslärare MIa Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Liksom min klasskompos Moa Aadamsson var jag inspirerad av den engelske 189- tals författaren David Lodgès roman: " Nice Work": En av huvudpersonerna i " Nice Work" är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktoran i engelsk litteratur med särskilt inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömd engelska  1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte. 

Jag hade hittat då jag besökte bibliotieken i Stockholm en historia om en piga på 1700 talet som hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter kom från Stockholms skärgård och ville åka till Stockholm för att ta tjänst som piga på Gustav den 3:es slott. NU hade hon hamnat precis nedanför det Kungliga Slottet där Livrustkammaren är i våra dagar. Hon skulle ta in på ett värdshus där inärheten och där äta en god middag och sova över.

Jag var mycket spänd och nyfiken på fortsättningen av denna historia. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar