söndag 25 februari 2024

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 pr gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Vår klassläraare Mia Svensson hade givit oss i uppgift at skriva ett specialarbete. Jag hade valt liksom min klasskompis Moa Adamsson att skriva om mina två favoritämnen som var litteratur och historia. Liksom Moa Adamsson var jag inspirerad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s roman: " Nice Work" En av huvudpersonerna i "NIce Work" är en tjej som heter Dr.Robyn Penrose. Dr. Robyn Pernose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 sstystrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte.

På bibliotkeen i Stockholm hade jag kommit i kontakt med en mycket spännande 1700- tals historia om en piga som hette Karin Morsdotter som kom från Stockholms skärgård. Karin Morsdotter ville bli piga på Gustv den 3:es slott det kungliga slottet i Stockholm. Nu var hon på väg från Stockholms skärgård från det omrde där Ropsten ligger i våra dagar till den plats där Nybrokajen ligger i våra dagar.Där tog hon in på ett värdshus för att äta en god middag och sova över ddär. Jag väntade med spänning på fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar