söndag 25 februari 2024

Moas speicalarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Mellanhöjdsskolans gymnasieskola på söder i Stockholm. Vår klasslärare, Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag var särskilt inspirerad av den engelske 1900- tals författaren David Lodgès roman: " Nice Work". En av huvudpersoerna i " Nice Work" är en tjej som heter Dr.  Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur. Med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exemep: Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte. 

På sista tiden hade jag börjat fundera på att jobba som nanny då jag tog studenten. Men i Stockholm. Inte utomlands. Jag hade sett ett Youtube program som hette: THe most expensive nanneisin the world"/ " Inside Norland college"/ "" Britains poshest nannes"!: Här nedan följer min recension.  





 Jag håller på att se om en film som jag hittade på Youtube som heter: " The most expensive nannies



 in the world"/ " Inside Norland college"/ " Britains poshest nannies".  VIl du bli en supernanny? Enligt programledaren på denna film om Norland college så kan du här studera till att bli en modern super- nanny. 

Denna film handlar om unga kvinnor, och en del killar tror jag också som vill bli nannies hos rika och välbärgade familjer över hela världen. Met utgångspunkt av att de studerar här på Norland college som ligger i Bath. Norland college grundades på 1800- talet. Norland college grundades i det Viktorianska London på  1800- talet. Sedan dess har Norland college flyttats till Bath i England. 

Dessa blivande nannies får genomgå en mängd olika uppgifter innan de kan få sina diplom som " nannies" för de superrika och ibland även kunglgheter. Och mycket rika personer. 

Dessa blivande nannies får även lära sig på Norland college i Bath i England hur man ser till att hålla tvätten snygg och ordentlig. Samt hur man för sig då man är ute och går med barnvagnen. 

Eller vad sägs om att lära sig köra bil supersnabbt? Eller att ta hand om en " virtual baby" som de måste  ansvara för en hel dag/ natt och ta hand om babyn`s alla behov från minsta skrik, till att vagga och, " byta blöljor " på den?  Dessa babies är döpta efter riktiga personer. Så som till exempel:Emily efter skolans grundare, Emily Ward, eller  Monty efter Maria  Montessori. Lärare i filmen säger: " Att hon vill ta hand om dessa dockor som man skulle ta tand om en riktig baby". 

Jag vill varmt rekommendera denna mycket intressanta film:" The most expensive nannies in the world"/ " inside Norland college"/ Britains poshest nannies.  Detta på grund av att det är intresant att lära sig av vad som kan krävas av en modern nannie av idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar