torsdag 29 februari 2024

Moas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprgrammet på Mellanhöjdsskolans gymansium på söder i Stockholm. Vår klasslärrare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag var särskilt inspirerad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s roman: "Nice Work" En av huvudpersonerna i " Nice Work" är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempe:  Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte. 

Jag hade börjat se om  den engelska BBC versionen av den franske författaren: Gustave Flaubert`s roman: " Madame Bovary", från år 2015 där filmen har samma titel som romanen. Här nedan följer min recension.

 Jag har sett början på den engelska filmen: "Madame Bovary"( Francesa Annis), part 1: " Marriage"= Giftermål"/ Baserad på den franska romanen: " Madame Bovary" med samma titel av den franske författaren: Gustave Flaubertsroman med samma titel. 

" Madame Bovary" part 1= del ett handlar om hur den unga flickan, Emma träffar läkaren, dr. Bovary. De förälskar sig i varandra och gifter sig sedan då dr. Bovary`s första hustru dör. 

Men Madame Bovary lever ett mycket händelsfattigt liv så då hon och maken dr. Bovary blir bjudna på en bal så blir hon överlycklig över denna oväntade sensation.

På denna bal blir Madame Bovary uppbjuden av sin bordskavaljer som berättar för henne vid middagen om den framlidna drottningen Marie Anotoinette som förmodas ha haft uppemot 19 stycken älskare. Detta ska inte ses som historiskt korrekta fakta det är hämtat från denna film om Madame Bovary. 

Vid hemkomsten är Madame Bovary övertrött och blir uppretad av att deras tjäsnteflicka har somant i stolen. Hon skickar ut henne i köket och ger henne en varning. Men Madame Bovary`s man ber Madame Bovary att tänka om för denna tjänsteflicka om jag förstod det rätt var Doktor Bovary`s första patient. Så tjäsnteflickan, ( spoiler alert!) får stanna kvar i hushållet. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se:den engelska filmen: " Madame Bovary", baserad på den frankse författaren: Gustave Flauberts roman med samma titel! Detta inte minst på grund  av de utmärkta skådespelarna med en särskild eloge riktad till de skådespelare som spelar  Madame Bovary och dr. Bovary i denna 4 films veriosn av den franska romanen: " Madaem Bovary" av den frankse författaren: Gustave Flauberts roman med samma titel. För att inte tala om de vackra klänningarna! Och hela kostymen som är alldeles enastående. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar