fredag 29 mars 2024

Åsas specialarbet/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag h eter  Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal och går  det första året på dramaprgorammet på Mellanhöjdsskolans gymnasium på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriv et specialarbete. Liksom min klasskompis Moa Adamsson hade jag valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag var särskilt inspirerad av den engelske 1900- tals författren David Lodge`s roman: " Nice Work". En av huvudpersonerna i " Nice Work" är en tjej som heter Dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömdaengelska 1800- tals författare så som tilll exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte, Emily och Anne Bronte. 

På biblioteken i Stockholm hade jag kommit i kontakt med en historia som utspelade sig på 1700- talet under Gustav den 3:es tid som handlade om en piga som hette Karin Morsdotter som ville åka från Stockholms skärgård för att bli piga på det Kungliga slottet i Stockholm. Just nu hade jag läst om hur hon hade tagit sig från det som i våra dagar är Ropsten till Nybrokajen för att där inta på ett värdshus stanna över natten och inta en god middag. Jag väntade med spänning på fortsättninge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar