onsdag 6 november 2013

Mysteriet med den försvunna studenten, novell av: Marika Frykholm



 Anna Persson Anna Persson var spårlöst försvunnen. Hennes bästa kompis Susanne var förtvivlad och förvirrad. Men så kom hon på en sak som hon inte hade tänkt på förut: En av Annas högsta önskedrömmar hade alltid varit att bli skådespelerska på West End i London! Kanske hade hon i hemlighet rest dit utan att tala om det för någon? Visserligen hade någon påstått att man hade hittat Anna Perssons döda kropp i en av kemisalarna men Susanne trodde inte mycket på den teorin. Då hade väl polisen och media blivit inkopplade. Susanne bestämde sig för att göra efterforskningar. Först och främst skulle hon sms:a sina engelska släktingar. Hennes kusin Maria Svensson bodde sedan fem  år i London där hon arbetade som bartender. Det slog plötsligt Susanne att hennes kusin Maria Svensson gick på skådespelarkurser just i West End där alla de kända musikalerna visades. Sagt och gjort. Susanne sin kusin Maria Svensson. Hon fick ett långt svarsmail tillbaka:   "Hej Susanne!" Jag tyckte det lät jätteläskigt det du sms:ade om din försvunna bästa kompis Anna Persson. Men vet du jag hörde ryktesvägen av en kurskompis på teaterkursen jag går i på onsdagarna att en flicka som liknar den tjejen som du skriver om har blivit en mycket framgångsrik skådespelarelev på West End. Det senaste jag hörde om henne var att hon deltog i en musikal som i och för sig inte visas just på West End men som är jättebra. Den heter Matilda- the Musical”, av Road Dahl! Jag lovar att jag ska höra mig för närmre om din beskrivning av Anna Persson stämmer överens på den tjejen som jag hörde om. Jag är i allafall ganska säker på det är Anna Persson.   Susanne blev vild av förtjusning. Men hon fick hålla sig till tåls tills hon fick höra mera från sin kusin Maria Svensson borta i London. Susanne älskade själv musikaler och teater men hon led av svårartad scenskräck och skulle själv aldrig i livet våga ställa sig på ett scengolv. Inte ens tillsammans med andra. Till slut kom det ett sms till från Maria Svensson till Susanne hemma i Sverige där hon pluggade litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. ” Hej Susanne”, skrev Maria Svensson. ” Nu har jag varit på teatern och sett din kompis Anna Persson i musikalen, ” Matilda- the Musical”. Det måste vare hon som du berättade om eftersom allt stämmer överens med din beskrivning av henne.” Wow, hon är verkligen jätteduktig på att spela teater. Jag lyckades stämma träff med henne efter föreställningens slut och då var hon eld och lågor över sin roll som den snälla lärarinnan i ” Matilda- the Musical”; av Roald Dahl. Hon verkade inte ha några som helst planer på att återvända till Sverige inom den närmaste framtiden utan bad mig hälsa så jättemycket till dig och alla kurskompisar på litteraturvetenskapen vid Stockholms universitet att hon var jätteledsen att ni hade varit så oroliga över hennes plötsliga avbrott i studierna, men att hon hade det jättebra i London och trivdes jättebra med sin roll som den snälla lärarinnan i, ” Matilda- the Musical”. J ag hoppas att detta förklarar hennes plötsliga försvinnande från Stockholms universitet och att ni som vill kan smsa Anna Persson på: 070/ 16 85 03 om ni vill ha ytterligare kontakt med henne och höra hur det går för henne i London. Kramar från din kusin, Maria”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar