onsdag 28 juli 2021

Skräckregissören, forts./ Novell skriven av: Marika Frykholm

 En kväll då Malin Karlsson kom ner till nationens teaterlokal såg hon Petter Karlsson sitta där alldeles ensam, omgiven av ett moln av rök. 

Petter Karlssons röst hördes ur dimmorna:

" Jag är kung Gustav den 3:e som har kommit tillbaka för att ta över makten på nationen"!" Jag ska låta mörda 1q, ( = förste kuratorn, det vill säga han, hon, eller hen som fungerar som en chef på nationerna vid Uppsala unviersitet.) 

Malin Karlssons spexensemble  hade nämligen nyligen bytt inriktning på årets spex. Spexet skulle som traditionen löd vara av en historisk natur och handla om mordet på kung Gustav den 3:e och maskeradbalen. Liksom Karl Jonas Lowe Almuqueists pjäs: " Tinotomara, eller Drottningens Juvelsmycke". 

Malin Karlsson skulle istället för att spela servitris spela rollen av en av tjänarinnorna vid kungens hov på det kungliga slottet. 

Malin Karlsson försökte få bort dimröken omkring Petter Karlsson. Och ruska liv i honom. 

Då Petter Karlsson vaknade till sans igen sa han:

"Oj"! " Vilken otrolig upplevelse jag hade alldeles nyss" " Jag drömde att jag var kung Gustav den 3:e som skulle låta mörda 1q"!

Malin Karlsson suckade och gick till förrådet för att hämta sina scenkläder och byta om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar