söndag 30 januari 2022

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal och går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina favoritämnen, litteratur och historia. Med särskild inriktning mot den engelska industriromanendå jag hade läst en engelsk roman av en engelsk 1´1900-tals författare som heter: " Nice Work"; av den engelske 1900- tals författaren: David Lodge. I den engelska romanen: " Nice Work" så är hvudupersonen: Dr. Robyn Penrose ddoktorand i engelsk litteratur. Med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med världsberömda1800- tals författare så som till exeempel: Charles Dickens och de tre systrarna Bronte: Charlotte, Emily och Anne Bronte.

Jag hade lyssnat till en tutorial= föreläsning om Charles Dickens liv på Youtube. Jag insåg att jag skrev fel sist Dels så  hamnade Charles Dickens far, Mr. Dickens inte på fattighuset utan i ett fängelse för sådana som inte kunde betala sina skulder. Där fick hela familjen Dickens bo utom Charles Dickens som slet hårt i en hemsk fabrik. Jag ger mig själv bakläxa på grund utav att jag måste ta reda på vad den sortens fabrik som  barnet Charles Dickens arbetade på heter på svenska. : Det var Cathrine Hogarth som Charles Dickens gifte sig med. De fick 10 barn. Men äktenskapet höll inte. Så senare träffade Charles Dickens en berömd skådespelare. Jag kommer just nu inte ihåg namnet på henne så jag ger mig själv bakläxa och får kolla upp det senare. Men Charles Dickens som var en offentlig person kunde inte gifta sig med den berömda skådespelerskan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar