måndag 3 januari 2022

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

J


ag eter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal. Jag går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina favrotiämnen litteratur och historia.

Särskilt då med inriktning mot den engelska industriromanen. Då jag har läst en engelsk roman som heter: " Nice Work", av den engelske 1900- tals författaren David Lodge. Huvudpersonen i " Nice Work" heter dr. Robyn Penrose och hon är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen. Med 1800- tals författare så som till exempel: Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte: Charlotte, Emily, och Anne Bronte. 

Jag hade kommit i kontakt med en saga om en flicka som arbetade som piga under kung Gustav den 3:es tid. Hon hette Ulrika Morsdotter och var på väg från Stockholms skärgård till Stockholm för att arbeta som piga på kung Gustav den 3:es slott. Hon ägde bara en klänning. Nyss hde hon övernattat på ett loft på en bondgård i det som vi idag känner som Nacka Strand. Nu hade hon av misstag hamnat ute i den del av Stockholm som heter Jakobsberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar