måndag 3 januari 2022

Redogörelser för allsköns litteratur/ Skriven av: Marika Frykholm

 Jag håller på att se filmen: " Nice Work",baserad på den engelska romanen: " Nice Work", av den engelske 1900- tals författaren: David Lodge.

I filmen, så väl som i romanen, möts den industriella världen och universitetsvärlden. VIc Wilcox är chef för en fabrik vid namn Pringles i den uppdiktade staden, Rummidge ursäkta mitt misstag i min förra redogörelse då jag i min naivitet trodde att staden Rummidge var en verklig plats. Det är det inte. Men Rummidge ska ligga inärheten av Birmingham i mellersta England. 

För universitetsvärldens misstro mot den industriella världen står dr. Robyn Penrose som är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen med engelska 1800- tals författare så som till exempel: Charles Dickens, och de 3 systrarna Bronte: Charlotte, Emily, och Anne Bronte. 

Dr. Robyn Penroes`uppenbara misstro mot hans arbete får fabrikschefen Mr. Vic Wilcox att ge sig in i hetsiga debatter med dr. Robyn Penrose för att försvara det han tycker är viktigt. 

Tv- filmen: " Nice Work" består av 3 delar. Jag måste säga att jag tycker att filmen är i det närmaste autentisk med romanen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar