måndag 23 december 2019

Mitt livs romans/ novell skriven av: Marika Frykholm

Jag heter Karin Axelson. Jag hade börjat studera i en universitetsstad flera mil hemifrån. Det första jag hade gjort var att gå med i en studentnation. Där träffade jag den mest bedårande och fasicnerande kille jag någonsin hade träffat.

Han jobbade som nationstens förste kurator. Han hette Svante Markusson och läste mattematik vid Uppsala universitet. Jag blev blixtförälskad. Hela min första termin i min nya hemstad gick åt till att tillbringa all min fritid på nationen jag nu tillhörde.

Jag var på nationen varenda ledig minut. Jag läste mina hemuppgifter där. Jag såg till att få jobb på nationesn cafè i cafèets kök där. Det gjorde att jag lättare kunde spana in Svante Axelsson från där jag stod i cafèet och serverade studenterna deras luncher och fika.

En dag kom jag på den mest briljanta idèn om hur jag bäst skulle fånga Svante Markussons uppmärksamhet. Jag anmälde mig till nationens årliga  studentbal.

 Jag hyrde en balklänning vilket jag inte hade råd med. Jag betalade  studentbalsavgiften vilket jag egentligen inte heller hade råd med. Jag såg till att inte ha någon dejt till studentbalen utan gick tilll studentbalen alldeles ensam. Jag satt vi det långa bordet där trerättersmiddagen serverades och  kastade oroliga blickar omkring mig. Svante Markusson befann sig långt från mig med sina kurators kolleger och märkte mig inte ens.

Jag gick från balen djupt besviken. De följande veckorna tillbringade jag dubbelt så mycket tid på nationen. Till slut kom det stora ögonblicket. Det jag hade väntat på och ansträngt mig för hela  höstterminen.Svante Markusson dök upp vid cafèeftet och frågade mig om jag inte ville följa med honom hem över jullovet och fira julen tillsammans med hans föräldrar! Jag hade aldrig varit lyckligare i hela mitt liv.

Vi åkte i hans bil till hans föräldrahem i SKåne. Det var det mest romantsika jag någosin hade varit med om.

Sedan kom själva julafton. Där i hans  föräldrahems villa på de skånska slätterna fanns den största julgran jag någonsin hade sett. Under den låg ett litet paket. Det paketet var till mig. Och i den fanns det en  förlvoningsring. Den ringen gav Svante Markusson till mig den  julen och jag hade aldrig varit så lycklig i hela mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar