fredag 7 oktober 2022

Moas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

  

Jag heter Moa Adamsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Karlsson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag var insprierad av den engelske 1900- tals författaren Daivd Lodge`s roman: " Nice Work": Huvudpersonen i " Nice Work" är en tjej som heter dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte.

Nu tyckte jag att det hade blivit dags att flika in lite historia igen. Jag hade sett några program med tv- serien: " Historieätarna": 

Här nedan kommer min recension av: " Historieätaraarna " säsong 2 avsnitt 7: " Tillbakablivckar" med programledarna:  Erik Haag och Lotta Lundgren. De får under en vecka äta och klä sig som man gjorde under någon historisk tidspeok. I skrivande stund i oktober 2022 finns " Historieätarna": Säsong 2 avsnitt 7: " Tillbakablickar" att se på: Youtube. 







Jag har. " Historieätarna som är en tv- film med Erik Haag och Lotta Lundgren. Erik Haag och Lotta Lundgren får l" leva" en vecka i historisk tid. Där de få äta historisk mat, samt klä sig i tidstypsiak kläder från just den historiska tidsepoken. 

Erik Haag och Lotta Lundgren får under denna vecka bara äta och dricka sådant som man till exempel åt och drack under oåren i Sveriges historia, på 1700- talet. De berättar hur folket var så fattiga att de tikl och med blev tvungna att göra soppa på skärp och svångrem. För att få i sig någon form av näring. 

Jag vill varmt rekommendera: " Historieätarna" med Erik Haag och Lotta Lundgren. 

I skrivande stund i oktober 2022 finns programmet: " Historieätarna- " Tillbakablickar " säsong 2 avsnitt 7 att se på Youtube

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar