lördag 15 oktober 2022

Moas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal. Jag går första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Karlsson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om mina två favroitämnen litteratur och historia. Jag var insprierad av den engelske 1900- tals författaren David Lodge`s roman " Nice Work": En av huvudpersonerna i " Nice Work" är en tjej som heter dr. Robyn Penrose. Dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktrning mot den engelska industriromanen med världsberömda engelska 1800- tals författare så som till exempel Charles Dickens och de 3 systrarna Bronte. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte.

Jag hade börjat titta på den nyutkomna Netflix- serien: " The Playlist" som är baserad på boken om Spotyfy och dess grundare, Daniel Eks som det står i programmet för tv- serien: " Framgågngssaga" om hur Daniel Ek grundade Spotify. Manuset till denna nya Netflix serie: " The Playlist" är skrivet av: Christian Spurrier.

Här endan följer början av min recension av denna sreie: " The Playlist" av manusförfattaren: Christian Spurrier. 








  Jag har precis börjat se Netflix nya mini- serie  som heter: " The Playlist"; om grundaren av Spotify, som heter Daniel Ek som var en självlärd programmerare. 

" The Playlist" manusförfattare heter: Christian Sparrier.

Enligt denna tv- series programbeskrivning på internet så personifieras i denna mini serie bolaget Spotifys chefsjurist, Petra Hansson, samt land annat även Daniel Eks affärskompanjon: Martin Lorenzon. 

I det första avsnittet av denna mycket intressanta berättelse om hur Spotifys " framgångssaga som det står på pgorgramsidan på Netflix, skapades, så får man följa skaparen av Spotifys Daniel Eks kamp för att kunna marknadsföra sin idè om gratis musik. 

Jag vill varmt rekommendera denna mycket intressanta skildring om Spotifys grundare: Daniel Ek. Jag tycker att skildringen av hur Daniel Ek kom på sin briljanta affärsidè  är här alldeles utmärkt skildrad av sådespelarna i denna Netflix mini- serie. 

I den ena delen av den nya Nettflix- serien: " The Playlist" baserad på boken om hur Spotyfy grundades av Daniel Ek så verkar musikbolagets direktör, Per Sundin få sig en tankeställare av hur Pirate Bay kunde bli så stora som de faktiskt var. 

I samma del blir juristen Petra Hansson övertalad att börja som chefsjurist på Spotify. Petra Hansson accepterar utmaningen. 


Jag som skrsiver detta specialarbete Moa Adamsson, hade kommit i kontakt med en mycket spännande historia på några av Sotkcholms bibliteok om en piga på 1700- talet som hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter hade tagit sig från Stockholms skärgård till Stockholm för att ta sig vidare till det kungliga slottet och där tjäna som piga för kung Gustav den 3:e. För tillfället i min läsning befann sig Karin morsdotter där Westfield Täby Centrum ligger i våra dagar. Hon hade tagit in på ett värdshus för att sova över där och äta en god middag. Jag väntade med spänning på hur fortsättningen av denna historia skulle bli. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar