fredag 5 april 2019

Ny i klassen, novell skriven av: Marika Frykholm

Jag kom på en så bra idè! Vi skulle med mina föräldrars tillstånd, ha en klassfest hemma hos mig och jag skulle bjuda alla i klassen inklusive Maria Markusson och Lovisa Adamson! Och Johanna Lund också, såklart.

Det skulle bli fika och tårta och disco i källaren och mina föräldrar skulle agera diskjockeys. Mina småsyskon Kajsa och Edward skulle naturligtvis inte få vara med.

Den stora dagen då klassfesten skulle gå av stapeln var inne. Jag och Johanna Lund stod i dörren till vårt hus och tog emot gästerna. Först av alla på plats var Maria Markusson och Lovisa Adamson. Maria Markusson hade köpt ett dataspel och Lovisa Adamson hade köpt ett silverhalsband till mig. Jag blev naturligtvis jätteglad för deras presenter men även de andra i klassen hade med sig presenter till mig.

Vi fikade och åt tårta i köket och sedan gick vi alla ner i källaren och hade disco. Det var verkligen en lyckad fest.

Men inte blev det bättre de följande dagarna i skolan inte iallafall. Maria Markusson och Lovisa Adamson var hela tiden för sig själva och jag och Johanna Lund stod på avstånd och bara önskade att vi kunde få vara tillsammans med dom. Då vi gick fram för att prata med dom så vände de bara ryggen till och fortsatte prata med varandra.

Till slut gick jag fram till Maria Markusson en rast och pratade med henne. Då sade Maria Markusson till mig att, " du ordnade bara klassfesten för att bli kompis med mig"!!!

Jag stod alldeles handfallen bredvid henne och Lovisa Adamson och såg hur de vände ryggarna till och  fortsatte prata med varandra.


Jag hade verkligen blivit ställd mot väggen. Jag gick tillbaka till Johanna Lund. Nu skulle vi fundera så det verkligen knakade så att vi kunde bli bästa kompisar med Maria Markusson utan att det verkade som att vi fjäskade för henne eller för Lovisa Adamson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar