söndag 23 juli 2023

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 

Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Bruksholmsgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassläare, Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag var inspirerad av Moa Adamsson i min klass och hade just börjat på ett specialarbete om en tjej på 1700. talet i Stockholm. Jag hade hittat en mycket intressant historia på biblioteken i Stockholm om en tjej på 1799.  talet i Stockholm . 

Hon hette Karin Morsdotter och kom från Stockholms skärgård och ville ta sig in till det kungliga slottet och där tjäna som piga åt kung Gustav den 3:e. 

Just idag då jag läste om henne befann hon sig i Vaxholm. Hon hade tagit in på ett gästgiver och skulle bo där över natten och äta en god middag och sedan sova över där. 

Jag undrade mycket hur det skulle gå i fortsättningen för Karin Morsdotter. Jag väntade med spänning på fortsatt läsning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar