måndag 24 juli 2023

Åsas specialarbete/ En novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Åsa Karlsson. Jag är 16 år gammal. Jag går det första året på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klasslärare Mia Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade kommit i kontakt med en mycket intressant historia från 1700- talet från biblioteken i Stockholm. 


Historien handlade om en piga som hette Karin Morsdotter. Karin Morsdotter kom från Stockholms skärgård. Nu ville hon ta sig in till det kungliga slottet i Stockholm och där tjäna som piga åt kung Gustav den 3:e. 

Karin Morsdotter hade bott en natt på ett gästgiveri i Vaxholm. Hon hade blivit så intresserad av staden Vaxholm att hon bestämde sig för att stanna en natt extra på gästgiveriet och där äta en god middag och sova över. 

Jag var även inspirerad av min klasskompis Moa Adamsson som skrev ett specialarbete om litteratur och historia. 

Jag var mycket spänd på läsa mer om fortsättningen om historien om pigan Karin Morsdotters resa mot det kungliga slottet i Stockholm på 1700- talet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar