lördag 28 mars 2020

Moas äventyr vid Hyllevökyrkan/ Novell skriven av: Marika Frykholm

Mo

Jag satt på bussen från Stockholm tillsammans med min bästa kompis Anna och alla mina klasskamrater från klass 6 a från Moaskolan i Stocksund på väg på vårt första studiebesök som skulle gå till en kyrka i Åkersberga, i Kårsta närmare bestämt som hette Hyllevökyrkan. 

Vår lärare Karin Stensson berättade att Hyllevökyrkan var en gammal stenkyrka från 1100 talet som låg vid en landsväg i Kårsta i Åkersberga. 

Väl framme så guidade Karin Stensson oss runt kyrkogården vid Hyllevökyrkan. Men jag smet iväg för mig själv och blev stående vid en skylt utanför kyrkan där det stod en massa fakta om själva Hyllevökyrkan. 
Bland annat så fastnade jag för en riktigt kuslig spökhistoria. 

Spökhistorien handlade om att det varje natt vid midnatt klockan 12.00 på natten så sades det att det spökade vid Hyllevökyrkan i Kårsta i Åkersberga. För den som var extra mottaglig stod det, kunde se och uppleva de mest hemska saker på Hyllevökyrkans kyrkogård.  

Jag blev alldeles vettskrämd och sprang direkt tillbaka till vår fröken Karin Stensson och min bästa kompis Anna och alla våra andra 23 klasskamrater som nu var inne i själva Hyllevökyrkan och stod och beundrade Hyllevökyrkans altartavla som föreställde Jesus på korset.  

I bussen på väg tillbaka till Stockholm tänkte jag att jag i alla fall hade fått en riktigt bra berättelse om vårt första studiebesök på våra guidade turer runt om i Stockholm som vårt projektarbete skulle handla om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar