onsdag 1 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm


 Jag heter Moa Adamsson. Jag går i ettan på teaterprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår lärare i svenska, Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete i svenska.

Jag tänker att jag ska rikta in mig på mina två stora huvudintressen: Litteratur och särskilt då den Viktorianska engelska industriromanen på grund av
att jag läste en roman som heter: " Nice Work" av en engelsk författare som heter: David Lodge. David Lodge skriver mycket om universitetslivet i den engelska landsdelen Rummidge i England. Hans huvudperosn i den skönlitterära romanen: " Nice Work" heter Robyn Penrose och är doktorand i engelsk litteratur och har skrivit sin ph.d om den engelska industriromanen. Alltås all litteratur som kretsar kring dom Viktorianska engelska författarna så som till exempel systrana Brontè från Yorkshire i England. Charlotte Bronte, Emily Bronte och Anne Bronte som hade en bror som dog ung som hette Branwell Bronte. Fadern var präst och hette Patrick Bronte. De bodde hela sitt liv i en prästgård i Yorkhsire i England. 

Nu tänkte jag skriva om den Gustavianska eran. Det vill säga om kung Gustav den 3:e. 

Kung Gustav den 3:e är mest känd för att han blev mördad på en maskeradbal på den Kungliga Operan I Stockholm av Jacob Anckarström. Gustav den 3:e är också känd för att ha införlivat mycket kultur i Sverige så som till exempel den Kungliga Operan i Stockholm bland annat. Han intresserade sig tidigt såg jag på internet om en sajt om Kung Gustav den 3:e för både landet Sveriges politiska situation med evigt käbblande adelssläkter samt för konst och kultur. 

Men jag har hittat ett brev på ett museum. Från en piga från Stockholms skärgård. Hon hette Katarina Svensdotter och ville bli hovdam vid Gustav den 3:e s hov. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar