fredag 31 december 2021

Moas speicalarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal. Jag går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Kristina Svensson hade givit oss i uppdrag att skriva ett specialarbete. Jag hade bestämt mig för att skriva om mina två favoritämnen litteratur och historia. Jag har läst en engelsk roman som heter: " Nice Work" av den engelske 1900- tals fökrfattaren, David Lodge. I " Nice Wrok" så är huvudperosnen, dr. Robyn Penrose doktorand i engelsk litteratur med särskild intrikning mot den engelska industriromanen. Med författare så som till exempel: Charles Dickens och de tre engelska 1800- tals systrarna och författarna Bronte, Charlotte, Emily, och Anne Bronte.

Jag hade kommit i  kontakt med en saga om en piga i kung Gustav den 3:es 1700- tales Sverige. Hon hette Ulrika Morsdotter och kom någonstans från Stockholms skälrgård. Hon ägde en enda klänning. Och ville ta sig till kungens slott i Stockholm för att arbeta som piga åt kung Gustav den 3:e. Nu var hon på väg med båt till Stockholm. Men hon råkade hamna lite fel och hamnade vid den bryggan som vi idag känner som Nacka Strand. Där sov hon över på höloftet som hörde till en bondgård. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar