fredag 24 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

 


Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal och går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymansiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare Kristina Svensson hade givit oss i uppdrag att skriva ett specialarbet. Eftersom jag alltid hade varit mest förtjust i litteratur och historia så hade jag valt att skriva om dom ämnena. Med inriktning då jag hade läst en engelsk roman som heter: " Nice Work" av en engelsk 1900- tals författare som  heter David Ldoge där huvudpersonen, dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med specialinriktning mot den engelska industriromanen som inkluderar sådana engelska 1800- tals författare som Charles Dickens och systrarna Bronte, Charlotte, Emily, och Anne Bronte.

Men mitt nästa favroit ämne är etnologi. Och då särskilt folklore. Så hade jag läst lite ur Bengt af Klinsttedts bok: " Råttan i pizzan". Som börjar med en barnflicka som hör om pizzeeria där en flicka får sådant magknip på grund av a att hon har svalt ett råttben. Bengt af Klingstedt tycker då det låter som vår tids moderna sägen och börjar forska i det och kommer fram till att flera av hans studenter hade hört samma historia. Detta är refereat ur de första sidorna ur boken: " Råttan i pizzan", av: Bengt af Klingstedt. 

Detta står förklarat i Bengt af Klingstedts bok: " Råttan i pizzan" att en vandringssägen är till exempel då berättaren säger sig ha läst historien och fått alla fakta från en tidning. Eller man har hört att de tär någons kompis farmors vän eller bekant som var med om det som man berättar om". Detta är en vandringssägen. Men Bengt af Klingstedt skriver i sin bok: " Råttan i pizzan" att det spännande är inte om det som berättas i historien är sant", " utan varför den har blivit så spridd över världens alla hörn som den har blivit". 

Jag som  skrvier detta hörde av min yngsta faster hröde om en sådan historia då jag var liten. Men visste då inte vad en vandringssägen var. Den handlar om en ung man som då han åker hem ser en liftande ung flicka i vit klänning vid vägkanten en blöt och regnig kväll. Han kör henne till hennes mors adress,. Men då han stannar bilen är hon helt försvunnen. Då han ringer på huset så öpipnar en gammal dam som berättar att det var hennes dotter som dog för flera år sedan just en regning kväll som denna. Flera år senare var jag utbytetsstudent i Connectitcut/ USA då jag hörde min engelska lärare Miss Denette berätta samma historia. Jag visste då ännu inte vad en vandringsssägen var förrän jag ännu flera år senare läste kursen folklore på Stockholms universitet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar