torsdag 23 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm


Jag heter Moa Adamsson.  Jag är 16 år gammal och går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialabete. Jag hade valt att skriva om litteratur och historia, mina favoritämnen.

Då det gäller litteratur så hade jag valt att skriva om den engelska industriromanen för jag hade läst en engelsk roman som heter: " Nice Work", av den engelska 1900- tals författaren, David Lodge. Huvudpersonen i den romanen, dr. Robyn Penrose har doktorerat i engelsk litteratur med specialinriktning mot den engelska industriomanen. Som hon mest behandlar engelska 1800- tals författare så som Charles Dickens och systrarna Bronte, Charlotte, Emily, och Anne Bronte. 

Jag kom på att jag även kunde tillägga den engelska författarinnan Jane Austen. Så jag lyssnade till en föreläsning på Youtube som hette:" Literature"= Litteratur fritt översatt av mig, om den engelska författarinnan, Jane Austen.

Jane Austen är välkänd för att ha skrivit mycket om kärlekt och romantik i hennes noveller. Hon skrev 6 stycken noveller. 

Bland annat dessa:

" Pride and Prejudice"= " Stolthet och fördom", på svenska

" Sense and Sensibility"= " Förnuft och känsla", på svenska

" Mansfield Par"

" Emma"

" Persuasion"

Men hon har även skrivit kortare historier så som: " Lady Susan", och: " The Watsons", och så en som hon inte hann skriva färdigt som heter: " Sanditon".

I litteraturföreläsningen som jag ännu inte har lyssnat på hela av så framgår det bland annat att Jane Austens syfte med sina noveller var att " uppfostra sina medmänniskor att tänka mera på andra". Men hon ville också få fram att det är dumt att gifta sig till för lite pengar och att det viktigaste är inte stora rikedomar utan att man har så pass mycket ekonomiska tillgångar att man kan leva " förnuftigt". 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar