lördag 11 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm

 J


Jag heter Moa Adamsson. Jag är 16 år gammal och går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhysgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete i svenska. Jag hade valt att skriva om det som intresserade mig mest: Nämligen litteratur och historia. Särskilt då engelsk 1800- tals litteratur. Och speciellt då med inriktning mot den engelska industriomanen det vill säga om de engelska välkända 1800- tals författarna systrarna Bronte, Charlotte, Emily och Anne Bronte och även om Charles Dickens. Jag hade nämligen läst en engelsk roman som heter: " Nice Work", av en engelsk1900- tals författare som heter: David Lodge där huvudpersonen, dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med sprcialinriktning mot den engelska industriromanen. 

Jag hade just lyssnat på ett föredrag på Yotutube om den engelska 1800 tals författaren Daniel Defoe, som var honom som skrev. Robinson Crusoe. Ni vet, honom som  bodde ensam på en öde ö och blev kompis med mannen som han kom att kalla Fredag. Jag har för mig att de möjligen träffades på en fredag. '

I allafall jag hade lärt mig genom romanen. " Nice Work" av David Lodge, samt av det engelska föredraget på Youtube, att Daniel Defoe även skrivit flera romaner, varav den ena är också väldigt välkänd och heter: " Moll Flanders". Samt att Daniel Defoe till yrket var köpman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar