torsdag 23 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av: Marika Frykholm


 Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal och går i §:an på dramaprgrogrammet på Blockhusgymansiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete. Jag hade valt att skriva om litteratur och historia som är mina favoritämnen. Jag hade läst en bok som heter: " Nice Work", av en engelsk 1900- tals författare som heter David Lodge. I den romanen så är huvudpersonen, dr. Robyn Penrose doktorand i engelsk litteratur. Speciellet med inriktning mot den engelska industriromanen. Med sådana världsberömda författare som Charles Dickens, och systrarna Bronte, Charlotte, Emily och Anne Bronte. 

Jag hade även kommit i kontakt med Elisabeth Gaskells roman, " North and South" som även den kan räknas till den engelska 1800- tals industriromanen.


" North and Souths" huvudperson, MIss Margaret Hale är enda dottern till en pastor i engelska kyrkan. De bor i södra England. Men Miss Margaret Hale har spenderat 10 år i London där hon har varit sällskap åt sin välbärgade kusin, Edith. Då Edith gifter sig, flyttar Miss Margaret Hale tillbaka till sitt föräldrahem i södra England. Men då fadern, Mr. Hale, deklarare till familjens fasa att han inte längre tror som han bör göra som pastor i engelska kyrkan och att det är bestämt att de ska flytta till Milton, en industristad i norra England sker det under många tårar från hans hustru, Mrs. Hale som lider av en mycket skröplig hälsa, och även av Miss Margaret Hale. 

Men då de anländer till MIlton blir Miss Margaret Hale bekant med sin far, Mr. Hales framtida elev, Mr. John Thornton som äger en fabrik i Milton. Han vill bättra på sin utbildning bland annat genom att för Mr. Hale läsa grekiska och de klassiska romanerna. Miss Margaret Hale tycker att det är endast för överklassens barn att läsa sådana romaner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar