måndag 6 december 2021

Moas specialarbete/ Novell skriven av. Marika Frykholm

 Jag heter Moa Adamsson och jag är 16 år gammal och går i 1:an på dramaprogrammet på Blockhusgymnasiet på söder i Stockholm. Vår klassföreståndare, Kristina Svensson hade givit oss i uppgift att skriva ett specialarbete i svenska. Jag hade valt att skriva om mina två favoritämnen: Litteratur och historia. Och då valt att koncentrera mig på industriromanen i den engelska litteraturhistorien som jag blivit inspirerad av en engelsk roman som heter: " Nice Work" av en engelsk författare som heter: David Lodge. Där huvudpersonen Robyn är doktorand i engelsk litteratur och har skrivit sin avhandling om den engelska industriromanen. Om engelska 1800 tals författare så som systrarna Bronte, Charlotte, Emily och Anne BrontE samt även om Charles Dickens och Elisabeth Gaskells romaner. 

Jag valde även att skriva om den gustavianska eran. Och då kom jag i kontakt med en slags berättelse om en piga på 1700 talet som hette Ulrika Morsdotter som ville komma till Gustav den 3:es hov i Stockholm. Hon var från landet, denna piga. Och mycket fattig. Det framgick av berättelsen att hon bara ägde en riktig klänning och den började bli väldigt trasig. Hon gjorde sitt bästa för att försöka ta sig från Stockholms skärgård in till huvudstaden Stockholm. Men det var mycket svårt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar