torsdag 17 januari 2019

Ridskolan Spiltans ridskola, forts./ Novell skriven av: Marika Frykholm

Jag och min bästa kompis Lena hade kommit fram till att vi skulle försöka lösa konflikten mellan de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda, Anna och Petronella genom att prata med dom.

Så veckan därpå som Linda hade trängt in mig i Pontus spilthörna så grabbade jag tag i Linda och sa till henne att jag tyckte vi skulle prata. " Om vaddå"?!!! Undrade Linda kaxigt. ! Jag har inte tid, jag har en häst att sköta"!

" Jo, jag tänkte att du, jag, Anna, och Petronella och min kompis Lena skulle sätta oss ner och prata lite försökte jag. Till slut gick Linda med på det och vi träffades på ridskolan Spiltans cafè, som hette Cafè Spiltan.

Men det gick käpprakt åt skogen. Linda tyckte visserligen att det var en jättebra av mig att vi skulle sätta oss ner och diskutera skötseln av Pontus. Problemet var bara det att hon lassade på mig alla de tunga arbetsuppgifterna som att mocka Pontus spilta, göra rent träns och sadel, utfodra, och liknande uppgifter. Så att hon själv, Anna och Petronella kunde ha mera tid att vara med på de ridlektioner som Pontus var med på. Och hjälpa till att leda Pontus på  de ridlektioner som han var med på. Rida honom fick vi göra alla fyra.

Jag var mycket deprimerad efter detta möttes utgång. Det hade inte alls gått åt det håll som jag ville. Hur i allsindar skulle jag göra nu?

Den frågan sysselsatte mig de kommande dagarna och veckorna då jag gick omkring och skötte alla de tyngre sysslorna kring Pontus skötsel på Spiltans ridskola. Än hoppades jag att någon som till exempel ridskolechefen Ulla skulle upptäcka hur utnyttjad jag var och hur orättvist allting var. Aldrig fick jag vara med på ridlektionerna längre. Och inte fick jag leda Pontus heller längre på ridlektionerna.

Jag fick plötsligt en riktig snilleblixt! Det slog mig att jag hade faktiskt aldrig varit med om att leda Pontus på några ridlektioner förut! Jag skulle prata med ridskolechefen Ulla om det.

Sagt och gjort. Jag haffade Ulla och frågade henne om inte jag kunde få leda Pontus på några ridlektioner varje vecka. Ulla gick genast med på det och jag var överlycklig igen! Jag skulle få börja leda Pontus måndag följande vecka på den första ridlektionen för eftermiddagen. Det  såg jag verkligen fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar