tisdag 22 januari 2019

Ridskolan Spiltans ridskola, forts./ Novell skriven av: Marika Frykholm

Men Julia Strand hade ingenting nytt att tillägga. Hon tyckte fortfarande att det bästa tillävgagångssättet mot de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda, Anna och Petronella var att jag visade upp en glad och leende fasad, att jag var snäll, hjälpsam och tillmötesgående så trodde Julia Strand helt säkert att samarbetet mellan mig, Linda, Anna och Petronella vad gällde hästen Pontus skötsel skulle gå jättebra.

Jag var inte direkt lika säker på detta goda råd men åkte till Spiltans ridskola samma eftermiddag efter skolans slut med den goda föresatsen att vara snäll, glad, och tillmötesgående och visa upp en leende fasad mot Linda, Anna och Petronella.

Men det gick som det brukade gå. Linda var om möjligt ännu mer stöddig än vanligt. Hon bossade till och med omkring Anna, och Petronella lika mycket som med mig. Till slut fick till och med Anna nog. Hon sade till mig: " Ridskolekontoret nu"! Och vi gick dit, jag och Petronella och Anna tillsammans och stod i en ring och diskuterade problemet Linda. Det lustiga var att nu var det plötsligt Linda som hade blivit ett problem och det var vi tre tjejer, Anna, Petronella och jag själv som försökte att hitta en gemensam lösning på problemet.

Lösningen kom jag på! Den kom som en blixt från en klar himmel, ett gammalt uttryck men inte sämre av att det använts förut. Jag sade till Anna och Petronella: " Kom till min skola imorgon förmiddag så går vi allihopa till vår kurator, Julia Strand så att hon får träffa er och så kan vi tillsammans berätta för henne om vårt problem med Linda och vår gemensamma skötsel av Pontus"!

" Vilken jättebra idè"! Tyckte både Anna och Petronella.

Så dagen efter klockan 10.00 kom Anna och Petronella till min mellanstadieskola, Sundbyskolan och vi sökte gemensamt upp vår skolkurator, Julia Strand. Men fastän Julia Strand uttryckte sitt gillande över att äntligen få träffa Anna och Petronella hade hon ändå samma råd att ge oss: Visa upp en leende fasad, vara snälla och tillmötesgående så skulle allting kring hästen Pontus skötsel på Spiltans ridskola fungera jättebra var Julia Strand alldeles övertygad om.

Så Anna och Petronella åkte tillbaka till sin egen mellanstadieskola med  oförättat ärende och tillsammans mötte vi allihopa upp på Spiltans ridskola samma eftermiddag efter skolans slut.

Nu var vi verkligen tvungna att hitta på en lösning på vårt problem med samarbetet med Linda och av hästen Pontus skötsel på Spiltans ridskola. Vi insåg att vi nu skulle behöva ta ridskolechefen Ulla till hjälp och bestämde oss för att ta kontakt med henne den kommande mådagseftermiddagen då vi skulle vara på Spiltans ridskola nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar