lördag 19 januari 2019

Ridskolan Spiltans ridskola, forts.. / Novell skriven av: Marika Frykholm

Klockan 11.00 var jag på plats hos barn och ungdomspsykologen som hette Jill Edström. Jill var en mycket trevlig och en väldigt förstående person.

Men hon kom med med exakt det samma rådet som kuratorn Julia Strand hade gjort. Nämligen att jag skulle vara snäll, tillmötesgående och visa prov på ett glatt humör vilket enligt Jill Edström skulle få de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda Anna och Petronella att till slut acceptera mig som medskötare åt hästen Pontus på Spiltans ridskola.

Jag åkte till Spiltans ridskola direkt efter skolan och var först på plats. För att riktigt noga följa Jill Edströms goda råd så satte jag genast igång att mocka Pontus spilta. Samt svabbade spiltväggarna och spiltans golv tills allting sken.

Men inte hjälpte det. Då Linda, Anna, och Petronella småningom dök upp vid Pontus spilta skällde Linda ut mig och anklagade mig för att göra allt fel.

 Jag svarade med att visa upp ett strålande leende och genast göra om mockningen av spiltan, samt svabbningen av spiltväggarna..

 Till slut verkade Linda vekna något. Hon till och med bad mig göra henne, Anna och Petronella sällskap in på manegen där vi skulle bli tilldelade vilka hästar vi skulle få leda under den kommande ridlektionen.

Då det visade sig vara Lindas tur att få leda Pontus under den kommande ridlektionen log jag ett lika strålande leende mot henne och gratulerade henne. Linda log glatt tillbaka och så var ridlektionen i full gång. Jag hade blivit tilldelad hästen Minus som var en mörkbrun ponny att leda under ridlektionen.

Det hela gick bättre än väntat. Men inombords gnagde det  i mig att jag för att få en behagligare tillvaro på Spiltans ridskola tvingades sänka mig till en sådan låg nivå att jag blev tvingad att fjäska för Linda, Anna och Petronella hela tiden.. Hur skulle jag göra nu? Frågade jag mig själv. Jo, bestämde jag mig för. Jag skulle uppsöka kuratorn Julia Strand igen för att bevisa för henne att det inte var så bra att hålla på och fjäska för de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda, Anna och Petronella. Sagt och gjort: Jag bokade en tid till den kommande måndagförmiddagen hos kuratorn Julia Strand. Det fick visa sig vem av oss som hade rätt vid det kommande mötet om det bästa tillvägagångssättet med de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda, Anna och Petronella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar