fredag 4 januari 2019

Ridskolan Spiltans ridskola, forts./ Novell skriven av: Marika Frykholm

Om jag hade trott att min nya tillvaro som skötare åt hästen Pontus skulle bli helt fantastisk så hade jag inte kunnat ha haft mera fel. Det hela slutade istället med att de tre stycken stöddiga tjejerna, Linda, Anna och Petronella utnyttjade mig maximalt.

Jag fick göra allt grovgörat. Som att mocka, fodra, och göra rent stallgången utanför Pontus spilta på Spiltans ridskola. Då jag vågade mig på att så mycket som ifrågasätta, eller beklaga mig så konstaterade Linda helt krasst att det var jag själv som hade bett om att få bli skötare åt Pontus, inte hon själv, Anna eller Petronella.

Min nya tillvaro som skötare åt Pontus var mycket dyster. Inte blev den bättre av att min bästa kompis Lena hela tiden gjorde sitt bästa för att medla mellan mig, Linda, Anna och Petronella. Då förvärrades situationen kapitalt.

Till slut gick det så långt att Linda tvingade mig att leda Pontus istället för att rida honom på en av nybörjarnas ridlektioner på Spiltans ridskola. Men jag hade tur. Det visade sig vara ridskolechefen Ulla som ledde just den lektionen.

Ulla tog sakerna i egna händer Hon kallade till möte tillsammans med Lindas, Annas, Petronellas och mina föräldrar. Men det slutade i katastrof. Dagen efter som var en måndagkväll satte Linda mig på att göra rent hela Pontus spilta från golv till spiltväggarna, till att putsa träns, och verkligen sköta grovgörat.

Jag var helt slut då jag kom hem den kvällen. Och djupt deprimerad. Vad skulle jag ta mig till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar